BŁĘKITNY ANIOŁ
Błękitny Anioł jest pierwszym i najstarszym znakiem związanym z ekologią. Znaleźć go możemy na różnych produktach, które są przyjazne dla środowiska. Znak powstał w 1977 roku w Niemczech i został zatwierdzony przez Ministerstwo Środowiska. Celem jego powstania było wyróżnienie produktów, które są przyjazne środowisku. Rezultatem tej kampanii była rywalizacja firm, które zaczęły proponować możliwie jak najbardziej ekologiczne produkty i usługi. Logo z Błękitnym Aniołem odniosło sukces. Obecnie używa je około 170 przedsiębiorstw a znaleźć je można na 3,800 produktach.

Znak ten przyznawany jest w ponad 80 kategoriach jak np. kasety video, lakiery, szczoteczki do zębów, opony, lampy solarne, papier toaletowy, papier z recyklingu, papier do wydruku, zabawki, etc. Powstają też nowe kategorie w których będzie nadawany Błękitny Anioł m.in.: telefony komórkowe.

Co oznacza produkt z logo "Błękitny Anioł"?
Błękitny Anioł promuje przedsiębiorstwa tworzące produkty bezpieczne zarówno dla środowiska jak i człowieka. Jest to zatem wyróżnienie dla tych produktów i usług, które są szczególnie przyjazne dla środowiska w szerokim znaczeniu tego słowa. Ekonomiczne używanie surowców, produkcja, stosowanie, trwałość użytkowania oraz utylizacja - wszystkie te czynniki brane są pod uwagę przy nadawaniu eko-znaku.

Logo Błękitnego Anioła składa się z 3 elementów:
# środowiskowy symbol Narodów Zjednoczonych w formie niebieskiego koła z laurowym wieńcem i niebieską figurka z rozpostartymi ramionami w środku
# tekst na krawędzi koła, który dotyczy cech indywidualnego produktu (w tym przypadku mówi on o tym, ze produkt wykonany jest z papieru pochodzącego w 100% z recyklingu
# odniesienie do niezależnej "Environmental Label" jury